Cada dia a la 13'30h comença la migdiada pels infants de
l'escoleta de Mafalda que queden fins les 17'00h de la tarda. Els primers que
van a dormir són els nadons i els infants de 1a 2 anys. Un cop estan dormits
anem a buscar els nens de 2-3 anys.
Va ser en aquest
moment quan hem vaig dirigir a buscar-los que vaig entrar a la classe de les
papallones i des de la porta vaig observar que la classe havia un ambient una
mica caòtic. Hi havia infants que estaven cridant, altres corrents per tota la
classe, uns altres estaven al pati, amb tot això el que pretenia na Maria, la
educadora, era que els infants s’asseguessin i esperesin tranquils l'hora de la
sortida.
De sobte, vaig sentir que algú picava cops a la porta del
bany de l'aula, mi vaig acostar per saber de que es tractava, era na Júlia que
estava a dintre i no podia obrir. En vaig disposar a obrir la porta però tampoc
podia, de sobte hem vaig adonar que la porta estava tancada amb el seguro, en
aquell moment no entenia el que passava.
Mentrestant na Maria entra del pati amb els infants que
estaven fora, jo li pregunto que com era que na Júlia estava tancada al bany. Ràpidament,
na Maria hem va contestar que avui na Júlia estava molt neguitosa i no li feia
cas del que ella deia i la va ficar a dintre perquè penses el que havia fet,
tot això mentre obria el seguro de la porta i sortia per anar-sen a fer la
migdiada.
Aquell dia no vaig poder pensar amb una altra cosa que no
fos aquesta situació que havia viscut i no podia parar de posar-me amb la pell
dels pares si haguessin vist a la seva filla tancada al bany per reflexionar sobre
la seva conducta, però el que també hem va sorprendre va ser que la nina no
plorava , era com si la situació s’hagués repetit altres cops.
Cap altra dia he tornat a topar-me amb aquesta situació,
els infants esperen la sortida jugant o cantant amb un ambient més organitzat.
* Els noms de les persones que apareixen a la narració
són ficticis.
Fent un anàlisi de la situació anterior pel que fa a les
creences, na Maria és una mestra amb un estil docent constructivista ja que
està a favor que l'infant sigui el protagonista del seu aprenentatge per mitja
de l'observació i experimentació. Això es veu per les actuacions que té a
classe i la manera que tenen els infants a l'hora de treballar.
En referència a les emocions, és una persona que no sap
molt bé com fer que els infants respectin el que ella diu ja que hi ha cops que
les situacions se li escapen del seu abast. A més, canvia de decisió molt
sovent i la majoria de vegades acaba fent el que els infants volen i no el que
ella ha dit.
Els coneixements teòrics de la educadora van a intentar
deixar de banda els conflictes que ella li semblen que són de poca importància
ja que molts de cops la superen a ella mateixa i té que intervenir fent
actuacions que sap que no són les més adients.
Per altra banda tenim les vivències, na Maria porta molt
de temps al mateix centre i coneix perfectament amb quina línia treballa
Mafalda i actua d'aquesta manera perquè és una nena que no respecta a la
mestra, ja que sap que actuant d'aquesta manera aconsegueix el que vol.
Aquesta situació es va donar durant la rutina de recollir
i preparar la sortida de l'aula.
Finalment, altres alternatives que jo plantejo és que
sempre hauria d'haver dialogat amb ella i mai arribar a l'extrem de tancar-la
al bany, ja que per reflexionar el que havia fet també ho podia fer asseguda a
una cadira. Encara que crec que el primer que hauria de fer és treballar amb
els infants quines són les normes de la classe i que per tant les han de
respectar i, sobretot si ho fan que la mestra estirà molt contenta d'ells.
No hay comentarios:
Publicar un comentario