El DAFO consisteix amb l'anàlisi de les debilitats,
avantatges, fortaleses i oportunitats del Centre Infantil Mafalda, que és on jo
estic cursant les meves pràctiques.
Aquest DAFO ha estat realitzat durant el seminari
juntament amb tres companyes més, que també cursen o han cursat les seves
practiques en aquest mateix centre. Per tant, a partir d'aquest a continuació
exposo les meves reflexions sobre quines estratègies empraria per treballar les
meves competències en aquest context.
Pel que fa a les debilitats del centre, trobo que conten
en pocs recursos econòmics ja que hi ha material en les aules que ja està
bastant obsolet i molts d'ells no funcionen. La majoria d'aquest és material
estructurat, per això crec que es podria fabricar amb material reciclat
joguines que siguin atractives pels nens, a més es podria demanar la
participació dels pares perquè col·laborin juntament amb els seus fills.
Una altre debilitat és la poca flexibilitat que hi ha amb
els horaris. Encara que s'intenta respectà el ritme de cadascun dels infants
sempre es veu truncat pel fet que la jornada està distribuida, un exemple és
que hi ha infants que ja tenen adquirida una autonomia a l'hora de llevar-se
les sabates i n'hi ha d'altres que no o que inverteixen molt més temps en
fer-ho i per tant, mai es deixa el temps necessari, ja que prioritzen poder
seguir la jornada tal i com està establerta. Penso que això es pot evitar fent
torns i intentant organitzar millor el temps per afavorir en aquells infants
que necessiten invertir més temps, a més pot ajudar el fet que dins l'aula som
dos persones.
També que l'equip docent només es reuneix un cop cada
dues setmanes crec que és un aspecte negatiu, ja que no duen les tasques molt
ben organitzades i molts de cops han d’improvisar amb les activitats. A més,
provoca que moltes de les informacions que són rellevants pels tutors de les
aules passin desapercebudes i provoca que no hi hagi una bona planificació. Per
resoldre aquest aspecte haurien d'invertir més temps i almenys fer una reunió
tot l'equip un cop per setmana.
Per últim, una altra debilitat potser que l'infant hagi
de quedar-se a l'escoleta obligatòriament a menjar encara que això també cada
cop ho veig més com una fortalesa. Com una debilitat perquè incrementa la quota
mensual que paguen al centre i perquè hi ha molts pares que prefereixen que els
seus infants dinin a casa seva, i com una fortalesa perquè els nens aprenen els
hàbits alimentaris, a comportar-se a la taula i a autonomia. Hem de tenir en
compte que hi ha molts de pares que no tenen els temps ni els recursos per
ensenyar a menjar al seu fill tot sol i de manera saludable, ja que tots els menús
que ofereixen estan supervisats per una dietista.
Per altra banda tenim les amenaces, les que hem trobat
són que el centre es localitza en una zona de transició entre una zona
residencial i turística , i a més està dins el soterrani d'un edifici aspecte
que fa que sigui difícil la seva localització i passa desapercebut.
Aquest aspecte crec que esta fora de l'abast de les meves
competències però el millor que es pot fer és treballar de manera adient perquè
els infants tinguin cobertes totes les seves necessitats i siguin feliços al
centre, penso que és la millor manera de donar a conèixer el centre.
Les fortaleses que trobem a Mafalda són la implicació que
tenen les famílies, el centre fomenta aquest aspecte amb jornades d'escola per
a pares, es una escoleta de portes obertes, les famílies s’impliquen amb
l'educació dels seus infants i periòdicament també acudeixen al centre a
realitzar activitats amb els nens. A més des de la primera entrevista amb les famílies
es crea un ambient càlid i familiar on els docents els hi transmeten confiança.
Una fortalesa que té molt de pes és el fet que l'escoleta
també és un centre de psicopraxis motriu i la seva filosofia principal és
respectar i fomentar el moviment de l'infant, per això conta amb una sala de
psicomotricitat i les aules estan adaptades perquè els infants puguin
desenvolupar el seu moviment de manera lliure i autònoma. Hi ha que afegir que
és l'única escoleta a Eivissa especialitzada en psicomotricitat.
A més, les educadores que hi treballen duen molts anys al
mateix centre i tenen una gran experiència, això es veu reflexat amb els
recursos que tenen a l'hora de resoldre qualsevol conflicte. També treballen
sobre el mètode constructivista ja que donen les eines necessàries perquè
l'infant sigui el protagonista del seu aprenentatge.
Les oportunitats en les que conta el centre estan molt
lligades amb les amenaces ja que per exemple el fet que es localitzi a una zona
turística no només es negativa ja que afavoreix la convivència d'infants de
diferents nacionalitats i ajuda ser molt més tolerats.
Per últim, crec que les meves competències poden millorar
gràcies a les fortaleses i oportunitats que té el centre i així també poder-les
posar en pràctica per afavorir als infants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario