lunes, 15 de abril de 2013

COM TREBALLAR LES MEVES COMPENTÈNCIES DESPRÉS DE L'ANÀLISI DAFO


 El DAFO consisteix amb l'anàlisi de les debilitats, avantatges, fortaleses i oportunitats del Centre Infantil Mafalda, que és on jo estic cursant les meves pràctiques.

Aquest DAFO ha estat realitzat durant el seminari juntament amb tres companyes més, que també cursen o han cursat les seves practiques en aquest mateix centre. Per tant, a partir d'aquest a continuació exposo les meves reflexions sobre quines estratègies empraria per treballar les meves competències en aquest context.

Pel que fa a les debilitats del centre, trobo que conten en pocs recursos econòmics ja que hi ha material en les aules que ja està bastant obsolet i molts d'ells no funcionen. La majoria d'aquest és material estructurat, per això crec que es podria fabricar amb material reciclat joguines que siguin atractives pels nens, a més es podria demanar la participació dels pares perquè col·laborin juntament amb els seus fills.

Una altre debilitat és la poca flexibilitat que hi ha amb els horaris. Encara que s'intenta respectà el ritme de cadascun dels infants sempre es veu truncat pel fet que la jornada està distribuida, un exemple és que hi ha infants que ja tenen adquirida una autonomia a l'hora de llevar-se les sabates i n'hi ha d'altres que no o que inverteixen molt més temps en fer-ho i per tant, mai es deixa el temps necessari, ja que prioritzen poder seguir la jornada tal i com està establerta. Penso que això es pot evitar fent torns i intentant organitzar millor el temps per afavorir en aquells infants que necessiten invertir més temps, a més pot ajudar el fet que dins l'aula som dos persones.

També que l'equip docent només es reuneix un cop cada dues setmanes crec que és un aspecte negatiu, ja que no duen les tasques molt ben organitzades i molts de cops han d’improvisar amb les activitats. A més, provoca que moltes de les informacions que són rellevants pels tutors de les aules passin desapercebudes i provoca que no hi hagi una bona planificació. Per resoldre aquest aspecte haurien d'invertir més temps i almenys fer una reunió tot l'equip un cop per setmana.

Per últim, una altra debilitat potser que l'infant hagi de quedar-se a l'escoleta obligatòriament a menjar encara que això també cada cop ho veig més com una fortalesa. Com una debilitat perquè incrementa la quota mensual que paguen al centre i perquè hi ha molts pares que prefereixen que els seus infants dinin a casa seva, i com una fortalesa perquè els nens aprenen els hàbits alimentaris, a comportar-se a la taula i a autonomia. Hem de tenir en compte que hi ha molts de pares que no tenen els temps ni els recursos per ensenyar a menjar al seu fill tot sol i de manera saludable, ja que tots els menús que ofereixen estan supervisats per una dietista.

Per altra banda tenim les amenaces, les que hem trobat són que el centre es localitza en una zona de transició entre una zona residencial i turística , i a més està dins el soterrani d'un edifici aspecte que fa que sigui difícil la seva localització i passa desapercebut.

Aquest aspecte crec que esta fora de l'abast de les meves competències però el millor que es pot fer és treballar de manera adient perquè els infants tinguin cobertes totes les seves necessitats i siguin feliços al centre, penso que és la millor manera de donar a conèixer el centre.

Les fortaleses que trobem a Mafalda són la implicació que tenen les famílies, el centre fomenta aquest aspecte amb jornades d'escola per a pares, es una escoleta de portes obertes, les famílies s’impliquen amb l'educació dels seus infants i periòdicament també acudeixen al centre a realitzar activitats amb els nens. A més des de la primera entrevista amb les famílies es crea un ambient càlid i familiar on els docents els hi transmeten confiança.

Una fortalesa que té molt de pes és el fet que l'escoleta també és un centre de psicopraxis motriu i la seva filosofia principal és respectar i fomentar el moviment de l'infant, per això conta amb una sala de psicomotricitat i les aules estan adaptades perquè els infants puguin desenvolupar el seu moviment de manera lliure i autònoma. Hi ha que afegir que és l'única escoleta a Eivissa especialitzada en psicomotricitat.

A més, les educadores que hi treballen duen molts anys al mateix centre i tenen una gran experiència, això es veu reflexat amb els recursos que tenen a l'hora de resoldre qualsevol conflicte. També treballen sobre el mètode constructivista ja que donen les eines necessàries perquè l'infant sigui el protagonista del seu aprenentatge.

Les oportunitats en les que conta el centre estan molt lligades amb les amenaces ja que per exemple el fet que es localitzi a una zona turística no només es negativa ja que afavoreix la convivència d'infants de diferents nacionalitats i ajuda ser molt més tolerats.

Per últim, crec que les meves competències poden millorar gràcies a les fortaleses i oportunitats que té el centre i així també poder-les posar en pràctica per afavorir als infants.

No hay comentarios:

Publicar un comentario