jueves, 30 de mayo de 2013

REFLEXIÓ SOBRE ELS DOCUMENTALS I PROJECTES DE MILLORA EXPOSATS PELS COMPANYS

L’ESPAI D’EIVISSA

Aquest documental que ens presenten les companyes és una alternativa educativa a l’escola. Principalment es basen en el joc lliure i adapten l’espai a les necessitats i interessos dels infants.

Aquesta a sorgit pel descontent que hi ha de l’educació que actualment reben els nostres infants.

Penso que la idea principal de l’Espai d’Eivissa és bona, però crec que han de millorar molts d’aspectes com per exemple com els objectius, metodologia, organització, espais, formació en el professorat, etc.

Les famílies que impulsen aquest projecte actualment tenen una visió d’una escola tradicionalista, on tot està imposat. Encara que actualment ja trobem centres educatius que utilitzen els mètode constructivista i tenen uns objectius molt semblants a l’Espai d’Eivissa.


TREBALL PER PROJECTES

Aquest documental ens presenta la forma de treballar de l’escola S’Olivera, que és el treball per projectes.

Tal i com ens expliquen les mestres que apareixen al documental, els treball per projectes és una forma de fer i de pensar, són temes d’investigació i sorgeixen del dia a dia, com per exemple d’una conversa entre infants.

Aquest centre és pioner a Eivissa en quant utilitzar aquesta metodologia i està molt ben considerat a la societat.

Desprès d’haver vist els projectes que estaven treballant amb els infants d’infantil de 5 anys, m’he adonat que hi ha molts altres col·legis que no tenen tanta fama i que treballen amb aquesta metodologia.

Ara que també he realitzat les pràctiques puc afirmar que ni tots els centres són tant bons ni tots tant dolents, penso que hi ha que viureu des de dintre, ja que la majoria de cops hi ha un equip humà que s’esforça per superar-se i poder formar als infants perquè en un futur siguin competents per poder donar resposta als conflictes que els hi vagin sortint.


PARC SONOR

Aquest projecte de millora s’ha creat perquè els infants aprenguin a discriminar els sons, encara que també es treballen camps com el motriu, cognitiu, sensorial i social.

A través d’ells m’he adonat que nosaltres tenim una visió i ens plantegem unes hipòtesis de com els infants rebran aquest projecte, i  que un cop estan ells dintre tot canvia.

Aquests canvis no tenen que ser negatius sinó que fa que ens haguem de plantejar de nou qüestions com objectius, en la planificació, en els materials, etc., perquè l’aprenentatge de l’infant sigui el més adient possible.


EL MÓN DE CARTRÓ

Aquest projecte de millora consisteix en l’acondicionament del pati que han fet durant aquets darrers mesos les companyes. Encara que tots els projectes o documentals duen molta feina al darrera crec que aquest du especialment moltes hores invertides.

Aquí trobo dos qüestions que són les següents. Per una banda, el fet que el material sigui de cartró en fa pensar que aquests materials no seran de gaire durada, encara que si amb els infants és treballa que han de tenir cura d’ells potser tinguin una durada més llarga.

Per l’altra banda, el fet que aquestes dues companyes no hagin tingut cap tipus d’ajuda per part del centre i que ni tant sols l’equip directiu estigui motivant per poder-lo dur endavant, fa presagiar que plantegen els projectes de millora sense cap fonament, només pel simple fet de que les alumnes de pràctiques han de fer alguna cosa. A més, no han valorat l’esforç i les hores de feina invertida .

Per això, penso que també des de la universitat haurien de demanar als centres que quan plantegessin els projectes de millora, aquests siguin possibles i tinguin un seguiment per part de l’escoleta.


EL PATI

Aquest projecte de millora també consisteix en donar utilitat zones del pati de l’escoleta que no són utilitzades pels infants.

Penso que és un dels més coherents que s’han plantejat ja que dóna continuïtat al projecte realitzat per les alumnes de pràctiques de  l’any passat.

A més, els companys han tingut el recolzament i la motivació de tot l’equip educatiu del centre per poder dur endavant aquest projecte, com també la col·laboració dels infants.

El fet de que els nens col·laboressin amb part del disseny del mobiliari del projecte ha fet que un cop instal·lat tinguin la motivació d’anar cap aquets espais que abans no hi anaven.

Penso que és molt important que els infants del centre també estiguin implicats en la construcció dels projectes de millora, ja que a través d’ells també podem saber realment que és el que volen i els motiva.


LA PRÀCTICA EDUCATIVA A EIVISSA DE 0-3 ANYS
Aquest documental ens mostra la visió que tenen diferents professionals que porten molts d’anys dedicant-se a la pràctica educativa amb infants de 0-3 anys.

M’ha semblat un documental molt interessant, ja que ens expliquen com elles han tingut també que anar evolucionant per poder estar al mateix nivell de les exigències dels infants i les famílies.

Admiro d’aquets docents la capacitat de poder anar evolucionant, canviar les seves pràctiques cap un mètode més constructivista, ja que tot això no és fàcil quan dus tants anys a la professió, penso que necessiten molta motivació, esforç i realment demostren que estimen la feina que fan.

Penso que tots aquets mestres són un model a seguir i espero que dins de molts anys jo també pugui seguir tenint aquesta vitalitat per poder dur endavant aquesta vocació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario