viernes, 26 de abril de 2013

BONES PRÀCTIQUES DELS COMPANYS



1.- Canvi de bolquers 

Aquesta bona pràctica ens la presenta Iratxe. A la classe on ella està cursant les pràctiques són els propis infants que quan senten la necessitat de canviar els bolquers o be les mestres els avisen, aquets s’acosten i pugen a l’escala que hi ha per arribar al canviador.

Penso que és una molt bona practica ja que presenta als infants com un individu actiu en la construcció del seu propi aprenentatge. A més, fomenten l’autonomia i la llibertat de moviment.

Ja que a molts de centres el moment de canvis de bolquers és “automatitzat” , es a dir, l’adult és el que agafa l’infant el canvia i el torna a deixar al lloc que estava sense que el nen pugui participar d’aquest moment tant íntim i important per a ell.


2.- Tallers per les famílies

Aquesta bona pràctica és la que destaca Isa Reus Luque al seu blog. Crec que és força interessant ja que a través d’aquestes activitats, que també són les pròpies famílies les que les elegeixen, es poden crear vincles i reforçar-los entre tota la comunitat educativa. 

A més, a través d’aquests tallers les famílies es coneixen i interaccionen entre elles fent que es vagin integrant, però com també ha dit la companya potser que no totes les famílies es sentin integrades perquè hi ha moltes que no parlen el mateix idioma.

Encara que això sembli un handicap penso que és molt bona la pràctica per fomentar la col·laboració de les famílies en el procés educatiu dels seus fills.


3.- Rentar-se les dents

Aquesta és la bona pràctica que la meva companya Tànit presenta al seu blog. Crec que és molt important que des de ben petits donem valor en aquest aspecte de cura personal. 

A més, introduir aquest hàbit d’higiene fomenta l’autonomia dels infants.

Per altra banda, és una pràctica que els pares la troben molt positiva per tant pot tenir una continuïtat a casa.




BONA PRÀCTICA A L’AULA DELS OSSETS





Els Ossets és el nom de la classe del nadons del Centre Infantil Mafalda, que és on estic cursant les meves pràctiques. Esta formada per 10 nens i nenes d’entre 5 i 12 mesos d’edat. Molts d’aquets encara estan en el procés d’adaptació, per això encara no es duen a terme activitats i principalment el que treballen són les rutines.

Per tant, al llarg de la jornada he pogut observar moltes bones pràctiques per aquest motiu no ha estat difícil poder trobar-ne una.

Molts dels nadons pel matí abans de dormir necessiten prendre un biberó i la bona pràctica és que ho fan a un ambient relaxat, sense interrupcions,  on ell és el protagonista i sent l’estima de l’adult que la companya amb la mirada, amb la calidesa dels seus braços i amb a paraules dolces. 

A dintre l’aula hi ha una zona tancada on trobem el canviador de bolquers i el menjador, és allí, on fora de l’espai on es troben els altres infants, que l’educadora asseguda en una cadira dóna el biberó al nadó respectant el temps de l’infant.

Els objectius que s’intenten aconseguir són els següents: 

-     -  Cobrir la necessitat de l’infant.
-     -  Fer d’aquest moment de la jornada un plaer per l’infant.
-     -  Establir o reforçar els vincles afectius entre l’infant i l’adult.
-      - Donar confiança, estima i calidesa a l’infant.
-     -  Fer participi al nadó d’aquest moment.

Penso que aquesta és una molt bona pràctica ja que és una manera de conèixer i d’intimar més amb el nen.




martes, 16 de abril de 2013

LLISTAT D’EXPERIÈNCIES DE 0-3




1.-PODER ANAR A BEURE AIGÜA


Aquesta ha estat del llistat d’experiències la més m’ha cridat l’atenció, ja que estem acostumats que siguin els grans que els ofereixin l’aigua als infants perquè beguin. 


Trobo que és molt interessant tenir un espai on els infants de manera autònoma puguin anar a beure aigua, d’aquesta manera es fomenta l’autonomia d’aquests, aprenen a tenir cura de les coses, satisfan la seva necessitat on l’adult els hi transmet confiança.


A més amb aquesta pràctica podem observar un aprenentatge constructivista, ja que per una banda és el docent l’encarregat de preparar l’espai per donar resposta a la necessitat que té l’infant, i per l’altra, ens mostra uns nens capaços de construir el seu propi aprenentatge per poder beure.




2.-TREBALL EN EQUIP


Penso que tant a les escoles com a les escoletes hi ha que fomentar el treball en equip, ja que als nens i sobretot amb aquestes edats els hi costa compartir les coses amb els seus companys, per això és molt important que es creïn activitats o tasques on els nens tinguin que col·laborar amb la resta.


Amb aquestes fotografies que ens mostra l’experiència, he arribat a la conclusió que molts de cops quan dos nins es barallen per un objecte arribem els adults l’agafem i el donem a un o l’altre, hauríem de fer reflexionar als infants que amb aquest objecte poden gaudir els dos treballant en equip.




3.- DESCOBRINT LA CARABASSA


Aquesta experiència hem recorda al que visc dia a dia a l’aula dels nadons on estic realitzant les meves pràctiques. Ja que al llarg d’aquests mesos he pogut observar com els infants  passen de gatejar a començar a fer les seves primeres passes sense l’ajuda de l’adult o comencen a desplaçar-se per la classe arrossegant-se. 


De la mateixa manera que ens transmet l’Eva, jo quan puc observar un avenç d’aquets infants gaudeixo molt, a més sento una satisfacció molt gran.

He de dir que hem sento privilegiada de poder observar i compartir amb aquests infants els seus “triomfs”.

COMPARACIÓ DE JORNADA



Per poder comparar la meva jornada ho havia de fer amb un company que també estigues cursant les seves pràctiques a l’aula dels nadons. 

El meu company Jose, de la mateixa manera que jo, està amb infants de 0 a 1 any d’edat, però a l’escoleta de Ses Paises a Sant Antoni de Portmany. 

Per tant, compararé la jornada dels nadons del Centre de Mafalda (els Ossets) amb els nadons de l’escoleta de Ses Païses ( els Peixets).

Mes o menys les jornades són molt semblants inclòs l’horari. Les diferencies que hi trobo són que els infants de Ses Paises esmorzen a l’aula i els hi proporciona el centre, mentre que a Mafalda només esmorzen els infants que arriben al centre a primera hora del mati, si arriben a partir de les 09:00 hores són els pares els que han de portar el seu esmorzar, he de dir que la majoria d’ells ja hi venen de casa.

Un altre diferencia és que al centre on curso les pràctiques els nadons dinen a les dotze mentre que a l’altre comencen a les 12:30 hores. D’aquesta manera quan arriben els pares, els infants ja han acabat els seu dinar i ja estan canviats de bolquers i preparats perquè els pares els passin a recollir. Cosa que començant més tard, fa que molts de cops els pares encara trobin als seus fills dinant.

Per altra banda, els Peixets si realitzen activitats programades mentre que els Ossets per la situació que es viu a l’aula, que hi ha molts d’infants que encara estan en període d’adaptació, només es treballen les rutines i es realitza joc lliure amb diferents tipus de material. Però, a partir de maig els Ossets començaran a realitzar també activitats programades.

Per acabar amb aquesta comparació de jornades, un aspecte que trobo molt millor a ses Paises és que els nadons no han d’anar canviant de classe ni per l’entrada al mati ni a la sortida, penso que a Mafalda s’haurien de plantejar aquest aspecte, ja que molts de cops crea confusions i desordre a les famílies i no saben molt be a quina classe han de dirigir-se.

LA JORNADA A LA CLASSE DELS OSSETS

La classe dels ossets és l'aula dels nadons, on hi ha infants entre 5 i 12 mesos d'edat. Està composta per 10 nens i nenes que encara molts d'ells estan en el periode d'adaptació, per això el que treballem són les rutines.

La jornada està distribuida de la següent manera.

A les 08:00h del mati el centre obri les portes, i fins les 09:00h és l'escola matinera. Tots els infants que hi acudeixen estan amb una educadora i conviuen tots en un mateix espai com és l'aula i el pati.

Entre les 09:00h i les 09:30h arriben la resta de les educadores i els infants ja acudeixen a les seves respectives aules, en aquest cas els nadons van a la classe dels ossets.

Des de les 09:00h fins les 10:00h és l'arribada dels infants, mentre la resta d'aquests fa joc lliure amb un material amb concret que cada dia varia, com és per exemple: la panera dels tresors, animals, aliments, musicals, etc.
Seguidament, a les 10:00h fins les 11:30h és l'estona de dormir. Els infants que no dormen o que es van despertant surten al pati, on hi ha material com pilotes, un tobogan, joguines que incentiven el moviement de l'infant.

A les 11:30h, es treu la catifa on hi ha els gots de cada infant i beuen tots junts aigüa. Seguidament, disposem a canviar els bolquers de cada infant i possar-lis la bata per dinar.

Seguidament, cinq minuts abans de les 12:00h es prepara el menjador per quan arriba el menjar. Encara que aquests infants no mengen tot sols si que es fomenta que desenvolupin autonomia perquè puguin utilitzar els estris per menjar, danant-lis una cullera a cadascun, que molts d'ells ja imiten el moviment per dur-la fins la boca. A més, també s'ensenya a introduir diferents tipus d'aliments.

A mesura que van acaban tornen a beure i ens dirigim al lavabo per rentar les mans i la cara.

Desprès, de 12:45h fins les 13:10h fan joc lliure amb un altre material diferent del que hi havia abans, a més l'aula està oberta perquè els infants puguin jugar tant dins l'aula com al pati.

A partir de les 13:10h comencem a recollir el material del pati i els infants entren tots a l'aula. A continuació, es recull l'aula mentre es va fent els canvis de bolquers i es possen les sabates per així, estar preparats a les 13:30h que és la sortida. Els nadons que fan la migdiada al centre es queden a l'aula i la resta són traslladadats a una altra aula, on fan la sortida conjuntament amb els infants de 1 i 2 anys.

Finalment, vull afegir que en diferents moments de la jornada es canten cançons i quasi totes les rutines van introduïdes amb una, com és per exemple l'hora de l'arribada i del acomiadament.