viernes, 1 de marzo de 2013

EL MEU PUNT DE PARTIDA ENVERS LES COMPETÈNCIES PROFESSIONALS

Abans de començar a analitzar les meves competències professionals, vull dir que cada dia m'esforço per anar millorant-les i poder ser cada cop més competent en totes les tasques que vaig realitzant. Sóc una persona molt crítica amb jo mateixa, fins i tot arribo a ser pessimista molts de cops, per això m'agrada que les coses estiguin ben fetes i sentir la satisfacció personal de que ha estat així per l'esforç, l'interès i dedicació que he posat.

Pel que fa a la competència d'autonomia de l'aprenentatge, he de dir que ha estat en els meus anys universitaris on he anat desenvolupant aquesta, ja que tant a l'escola com al institut el meu aprenentatge estava basat en els llibres de text, on tenies tot el contingut que havies d'aprendre per desprès fer una avaluació mitjançant una prova escrita. Per això, vaig haver de fer un gran esforç per començar a desenvolupar-la, perquè era un altre mètode de treball. L'autonomia de l'aprenentatge l'he pogut potenciar elaborant els propis apunts per les diferents assignatures, fent treballs de recerca, etc. Tot això, implica haver de cercar en diferents recursos com per exemple Internet, biblioteca, acudir a diferents professionals experts en la matèria i, desprès haver de seleccionar, comparar i extreure la informació que és adient.

Per altre banda, sobre el meu procés d'aprenentatge, reconec quines són les meves possibilitats i les meves limitacions. Com aspectes a favor he de dir que sóc una persona en voluntat per aprendre, disposada a posar tot el meu esforç perquè les coses surtin de manera adient i que cada dia aprenc dels meus errors per no tornar a cometre'ls. Pel que fa  a les meves limitacions, sóc conscient fins on puc arribar, per exemple a mi em costa molt més tenir la iniciativa de fer alguna activitat que a la resta d'alguns companys i això em passa per por a fer-ho malament, ja que hem costa tenir confiança amb jo mateixa.

Sobre la competència d'analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d'Educació Infantil, he de dir que aquesta tot just la començo a desenvolupar i l'he de treballar molt més, ja que durant aquests darrers tres anys no he pogut conèixer en profunditat ningun centre perquè el màxim que he fet són visites durant unes hores. Si que he pogut formar la meva pròpia opinió sobre aquests i penso que també m'ha influenciat molt l'opinió que ens donen els demés, sobretot les preferències que tenen els meus professors.

Pel que fa analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament- aprenentatge, és una competència que he de potenciar i treballar molt més, encara que sempre que vaig a un centre educatiu la primera cosa que em fixo és quin model d'aprenentatge duen a terme, si constructivisme o més tradicionalista. Per tant , el primer que analitzo és si la teoria que he estat donant a classe desprès els docents la posen en pràctica a les seves aules.

 La competència sobre el procés de millora és la que més he de treballar juntament amb les dues anteriors, ja que per poder dur a terme aquesta competència penso que és necessari poder viure el dia a dia d'un centre educatiu i ser part d'ell, per poder així identificar quines són les seves necessitats i les seves millores.

 Per acabar, de les competències que anomena Perrenoud, algunes d’elles les he anat treballant en molta més intensitat durant la meva etapa escolar i actualment universitària com per exemple la utilització de les noves tecnologies (utilització de programes informàtics per realitzar els treballs, blogs, cercar informació online o classes per videoconferència); el treball en equip, organitzar i animar situacions d’aprenentatge (aprendre dels errors per no tornar a cometre’ls).

Les altres set que anomena Perrenoud tinc que treballar-les,  i espero tenir l’oportunitat durant aquests quatre mesos de pràctiques a l’escoleta de Mafalda.

Per tant, desitjo que durant aquest període pugui desenvolupar i millorar les competències de l’assignatura com les de Perrenoud.